vrijdag 24 november 2017

Ik voel me schuldig

Ik voel me schuldig













Jezelf schuldig voelen ...
Dat doen we allemaal wel eens.
Je kunt jezelf wel voor je hoofd slaan.
Hoe heb ik zo stom kunnen zijn?
Dat had ik nooit moeten doen.
Wat zullen ze wel niet van mij denken?

Schuldgevoelens knagen en vreten aan je.
Je wilt er het liefst zo snel mogelijk vanaf,
zodat het je niet langer kwelt en dwars zit.
Maar hoe doe je dat?
Hoe ga je om met schuldgevoelens?

Schuldgevoelens zijn geen bewijs van objectieve schuld.
Je schuldig voelen hoeft niet te betekenen
dat je ook werkelijk schuldig bent.
Schuldgevoel stelt je de vraag of er sprake is van schuld.
Ben je schuldig?
Zijn je schuldgevoelens terecht of niet?
Dat zul je voor jezelf moeten nagaan.
Dat moet je onderzoeken.

Soms is je schuldgevoel terecht.
Je voelt je schuldig, omdat je ook schuldig bent.
Dan is het aan jou om in actie te komen.
Want schuld moet vereffend worden.
Erken dat je fout zat, belijd je schuld.
Praat het uit met degene die je benadeeld hebt.
Ga ermee naar God.
Want Hij kan en wil en zal
je zonden vergeven en je schuld wegdoen,
omdat Jezus aan het kruis daarvoor heeft betaald.
In Christus is er geen veroordeling meer.
Je hoeft niet langer gebukt te gaan onder schuld.
Je bent vrij, je mag met een schone lei weer verder.

Soms zijn je schuldgevoelens onterecht.
Hebben ze niet te maken met schuld.
Misschien komen je schuldgevoelens
voort uit je verleden.
Je werd voortdurend afgewezen,
of je moest voldoen aan hoge verwachtingen,
of je hebt een heel perfectionistisch geweten.
Hierdoor heb je voor jezelf de lat heel hoog gelegd.
Dan is het zaak om je normen en waarden bij te stellen.
Niet het onmogelijke van jezelf te blijven vragen.
Stem beter af op wat God van je vraagt.

Besef ook dat satan steeds zal proberen je aan te klagen.
Zelfs als je zonden al vergeven zijn.
Dan nog zal hij proberen je schuldig te laten voelen.
Laat je door hem echter niet opnieuw een juk opleggen.
Wijs zijn aanklacht resoluut van de hand.
Ga staan op de vergeving die God je schonk.
Hij heeft je zonden en schuld weggedaan.
Ga verder, laat je schuldgevoelens los.
Verheug je erover dat je vrij mag zijn van schuld!

Hartelijke groeten vanuit de SpiegelRuimte,

Hillie Snoeijer
(Psycholoog en Relatiecounselor)

SpiegelRuimte - Praktijk voor Persoonlijke Groei en Relatieverbetering
Wier 8, 9953PK, Baflo
Tel. 0595 - 422431
www.spiegelruimte.nl


 Like en volg praktijk SpiegelRuimte op Facebook:
https://www.facebook.com/Spiegelruimte/
 

----------------------------------------------------------------------------------------------
BOEKENTIP NOVEMBER 2017 : 
Alle dagen  (Arie van der Veer € 22,50)
Dit nieuwe Bijbelse dagboek bevat 365 prachtige overdenkingen van de bij zeer velen zo geliefde ds. Arie van der Veer. Net als op de televisie weet hij in zijn teksten in een paar zinnen zijn lezers te raken. Met zijn ongedwongen stijl en persoonlijke toon laat hij keer op keer heel aansprekend zien wat een bepaalde Bijbeltekst voor mensen van nu te zeggen heeft. Zo geeft hij voor elke dag van het jaar een bemoedigend woord en een boodschap die er echt toe doet, in het licht van de belofte van Jezus: 'Ik ben met jullie, alle dagen.' 

Koop bij bol.com
 ----------------------------------------------------------------------------------------------Boeken nodig en bestellen?
Ik ben partner van Bol.Com.
Dat betekent dat voor ieder boek/product
dat jij via mijn site koopt bij Bol.Com,
ik een deel van de verkoopopbrengst ontvang.
Bestel je boeken via mij.

Hartelijk dank daarvoor!

Koop bij bol.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Fijn wanneer je iets deelt van wat dit blogbericht bij je oproept.
Heb je een vraag naar aanleiding van een post? Stel hem gerust.

Populaire berichten